Terug naar de startpagina...
Terug naar de startpagina Extra route informatie Wat is mijn route? Lees het reisverslag Bekijk de vele foto's Voor de breedband gebruikers: video van wat leuke en mooie momenten Van alles wat

7 dagen op de Galapagos eilanden, 1000 km uit de kust van Equador

Donderdag 4 maart 2004, Puerto Ayora - Galapagos Islands:
Ik zit midden in een paradijs in de haven van Puerto Ayora. Vandaag is de 4de dag van mijn trip van zeven hier op de Galapagos eilanden. Jeetje mnia ik vind het echt moeilijk om onder woorden te brengen hoe het hier is. De Galapagos eilanden liggen 1000 kilometer uit de kust van Equador, op de evenaar dus. Ben hier op maandag 1 maart naar toe gevlogen vanuit Quito, een verademing omdat ik weer naar zeeniveau ging. Ik had toch wel wat last van hoogteziekte en kon bijvoorbeeld moeilijk slapen...

Maandag dus rond 12:30 op de boot. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat deze wat GROTER zou zijn maar ik moet het er maar mee doen. Ik werd samen ingedeeld met Carsten Rave uit Duitsland. Een slome backpacker van 35 jaar die bij de Duitse beurs in Frankfurt werkt als hulpje ofzo... Geen onaardige jongen hoor maar alleen zo traag als dikke stront. Echt niet normaal soms en ik moet mezelf echt onder controle houden om hier niets van te zeggen, waarschijnlijk de story of his live dus het maakt toch geen reet uit om er iets van te zeggen... Moet er wel bij zeggen dat ik wel lol met hem heb gehad. Hij is erg naief en dus makkelijk te dollen, op een leuke manier dan die hij achter dan ook wel weer kan waarderen. Hij vertrekt helaas ook vanavond.
We zitten samen in cabin 7 met een stapelbed, ik lig onder ivm mijn rug en hij dus boven. Het fijne alleen was dat hij graag in de buitenlucht slaapt en dus had ik vanaf een uurtje of 22:00 het rijk voor mij alleen daar beneden wat overbodige luxe was, het is er namelijk piepklein.

Verder op de boot 6 zwitsers, 4 duitsers, 2 amerikanen en 2 hollanders voor de eerste 5 dagen althans want het is een komen en gaan van mensen. Maandag, donderdag en vrijdag zijn vertrek of aankomst dagen. Zo zijn vanmorgen helaas de duitsers weg gegaan want die waren erg aardig en leuk, tevens ook duikers dus dat schept gelijk een band.

Verder de Zwitsers dus, van de 6 zijn er weer twee niet leuk, de rest is gelukkig wel leuk. Nu had ik al een wat mindere ervaring met een zwitserse in Australië maar deze mensen zijn echt sociaal gestoord. Ze trekken zo hun eigen plan en leven zo in hun eigen wereldje, niet normaal gewoon. Zeker ook een wijf waarvan ik gelijk expres de naam weer van ben vergeten, jezus mina, wat doe jij op deze wereld. Ga toch lekker naar je bergen terug en blijf daar dan gewoon. Koop wat koeien ofzo maar blijf weg uit landen waar je niets te zoeken hebt, stelletje humeurige paupers, bah bah bah.

Verder dus ook nog een Amerikaans stel van een jaar of 60. Zij lijkt echt sprekend op Miss Marple en praat dus ook net zoveel alleen dan met zo'n vreselijk amerikaans accent. Vooral 's morgens trek ik dat slecht en ontwijk hun dan ook geheel. Ontbijt gewoon aan de andere tafel. De man loopt erg moeilijk en heeft volgens mij pas nog een hersenbloeding gehad ofzo. Hij zeurt ook de hele dag dat het te warm is of dat het eten niet goed is. Nu heeft hij gelijk maar omdat nou de hele dag te gaan roepen. Bovendien zijn ze ook een fan van BUsh, ik hoef verder dus niets meer te zeggen...Ze houden dus graag van oorlogje spellen, niet gek want hij was nog in Vietnam, geheel terecht volgens de goeie man...
En dan de twee Hollanders. Ze zijn erg vriendelijk en een jaar of 60 denk ik en ze wonen in Kampen, na eerst 32 jaar in Biddinghuizen gewoond te hebben in de polder dus. Ben, de man zat vroeger in de aardappelen en ik weet dus onderhand veel van die business af. Ze hebben de afgelopen 10 jaar veel gereisd en hebben dus mooie verhalen over oorden waar ik ook nog naar toe wil. Verder dus gewoon een leuk stel uit de hollandse klei!

De boot is in 1996 gerenoveerd maar dat zouden ze nu ook wel eens kunnen doen, beter is om de boot te laten slopen en op nieuw te beginnen met bouwen. Hij is vrij klein voor 16 personen + 6 bemanningsleden en 1 guide. Ik had een tip gekregen van Flippie Reidel over een andere boot van deze maatschappij die hier naast mij ligt en wat een beauty is dat zeg, een motorboot maar dan een met twee drijvers, lekker stabiel dus. Helaas was deze al volgeboekt voor de tijd dat ik hier ben. Volgens Philipe een erg kikke boot met perfecte service en alles nieuw. Hier helaas niet het geval.

Nu lijkt het of ik het helemaal niet naar mijn zin heb maar dat is juist het tegenovergestelde. Het is hier namelijk zo mooi, zowel op de eilanden als in de zee. Soms is het ook even lekker om te zeuren maar geloof me al dat moois hier om mij heen maakt alles goed. Ik zou bij wijze van spreken nog op een boot met 15 zwitsers gaan zitten en elke dag kippenlever eten dan hier niet zijn. Ik denk ook dat ik het niet kan overbrengen want het is soms gewoon niet in woorden uit te leggen, je moet er geweest zijn, minimaal 1 keer in je leven!

Op de maandag dat ik aan kwam na de lunch al op weg naar een heel tof eiland, Bartelome. Hier leven de noordelijkste pinguins op aarde, de Galapagos Pinguins. Eerst hebben we deze per boot bekeken (van die zodiakkies) en wat zijn ze grappig. Ze zijn heel lief en klein en ze zijn helemaal niet bang voor ons. Dit was voor mij de eerste ervaring met dieren op de Galapagos en was dus echt zeer verbaasd dat ze niet bang voor ons waren. Ze hebben hier op dit eiland nooit last gehad van ons mensen vandaar dat je ze van zo dichtbij kan bekijken. Het lijkt soms wel of zij nieuwsgieriger zijn dan wij. Na het vanuit een boot bekeken te hebben werden we afgezet op een strand op hetzelfde eiland. Hier konden we snorkelen en ik ben natuurlijk gelijk naar de pinguins gezwommen om ze nog beter te kunnen bekijken, filmen en te fotograferen. Ook nu bleven ze braaf zitten en soms zwom er 1 langs mij het water uit om naast zijn vriendjes te gaan zitten en van de zon te genieten. Helaas moest ik wel fotograferen met mijn onderwaterhuis waardoor de foto's wat minder mooi zijn geworden dan ik gehoopt had maar goed, ik zal deze lieve beestje nooit vergeten...

Na een siesta op de boot, wat hard nodig was met 34 graden, weer naar hetzelfde eiland. Nu echter voor een korte beklimming van een heuvel om van de zonsondergang te genieten en wat uitleg over het ontstaan van de eilanden. De Galapagos eilanden (GE) zijn ontstaan door vulkanisme en hebben dus nooit vast gezeten aan het vaste land van Zuid Amerika. Dit was vanaf de heuvel goed te zien want eilanden werden als maar groter door lavastromen. Ook zag je een mooie rij van wat vulkaan heuvels liggen, typisch geval van een hotspot in de aarde. Ook is Hawaii zo ontstaan. Er zit hier een zwakke plek in aardkorst waar af en toe lava uit stroomt. Nu verschuift ook de aardplaat waar de GE op liggen. Het resultaat is een mooie rij van vulkaan bergen omdat de hotspot wel op zijn plaats blijft! Hoop dat het een beetje te volgen is. De zonsondergang was echt super maar helaas moesten we al weer snel van het eiland af aangezien je maar tot 18:00 erop mag blijven. Het is hier nu eenmaal een Nationaal Park, misschien wel de strengste in de wereld en terecht. Dit moet voor altijd behouden blijven! 's Avonds wat zitten kletsen met iedereen op het zonnendek maar helaas ging iedereen al vroeg naar hun kamer, vooral de twee zwitserse stelletjes die echt niet van elkaar af konden blijven. Kan me niet voorstellen dat je sex in deze hitte kunt hebben en zeker niet in de kleine hutjes beneden maar goed. Misschien lezen ze een spannend boek en stel je voor dat je je sociaal moet opstellen op een boot voor een week... :-)

Dinsdag was voor mij al een speciale dag want ik ging voor het eerst duiken. Nu moet je weten dat duiken bij de GE ongeveer bij elke duiker boven aan het lijstje staat. Geen mooi reef want deze is helaas gesloopt door de eerste El nino in 1983 maar game fish is wel gebleven. Galapagos haai, White tip reef sharks, ray's, hammerheads, you name it, ze hebben het hier. Ik kon dus haast niet wachten.
Eerst hebben we nog een vogel kolonie bekeken op Genovesa een eiland in het Noord oosten van de GE. Ben normaal niet zo'n vogel liefhebber maar dit waren gerse vogels. De blue footed booby, de red footed booby, frigatebirds, ze waren er allemaal en het was precies het broedseizoen dus volop nesten met kleine ukken! Ook waren hier weer zee leeuwen, zelf met kleine babies die continu op hun moeder aan het roepen waren. Zo lief en onschuldig. Hoe konden die gasten op ed pool deze beestjes roekeloos afmaken? Wat ben je dan een ziekpersoon, zullen wel weer de zwitsers zijn geweest!

Na dit bezoek snel terug naar de boot met de duikers, twee Duitsers, Carsten en de aardige Zwitser. Nu is het duiken hier erg duur, 62 us dollar per duik. Dat is echt heel duur! Nu denk je dat je hier prima spullen voor krijgt maar helaas was dit niet het geval. Oude rotzooi, peuperig gewoon maar ook dit kon mij na de eerste duik niet meer schelen. Zo mooi en ruig. Nog nooit met zulke stroming gedoken, je ging echt als een speer door het water en je hoefde dus echt helemaal niets te doen behalve genieten. Op deze duik alleen maar een turtle gezien qua grootheid maar de haaien zouden nog wel komen wist ik en het was toch weer even wennen met deze pauperige outfit en watertemperatuur.